TIMELINES AND STENCILS/CHRONOLOGIES ET POCHOIRS

During yesterday's seminar, Stephen Boyd Davis introduced us to this intriguing notion that "chonology and geography are the two eyes of history", an age-old literary image whose point is to stress the need for visualisation and imaging of time in order to memorise historical events, and eventually understand history itself. He referred us to two books which seem highly interesting :

Stuart Sherman, Telling Time : clocks, diaries and English diurnal form, 1660-1785, University of Chicago Press, 1996.

Anthony Grafton and Daniel Rosenberg, Cartographies of Time, A History of the Timeline, Princeton Architectural Press, 2010.

As for Huygens' new printing or stencilling procedure, Eric Kindel showed us, from Huygens' own manuscript and his messages to the Royal Society, how it worked - and how it may have been hijacked (or not) by Christopher Wren. What I found particularly interesting is how much natural philosophers at the time were dissatisfied with the usual way of transmitting information, through printing, and so printers, and how much they felt the need for a quicker process that would make them more independent. Again, food for thought, as I tend to believe technology creates the need, and not the other way round - but this is obviously a strong example to prove me wrong.

I vainly tried, during our tour of Arc et Senans, accompanied by perfect sunshine and cold wind, to remember the name of a French inventor of a new typographic system in the nineteenth century that Eric Kindel may be interested in. I have found it at last - a quick browsing session on the Internet, since I remembered he was a friend of Georges Sand's. His name was Pierre Leroux and his book Nouveau procédé typographique qui réunit les avantages de l’imprimerie mobile et du stérotypage, came out in Paris in 1822.

Durant le séminaire d'hier, Stephen Boyd Davis nous a fait part de la notion curieuse courante et ancienne que "la géographie et la chronologie sont les deux yeux de l'histoire", une image littéraire dont le but est de mettre en relief la nécessité de visualiser et spatialiser le temps pour mieux retenir les événements historiques, voire pour mieux comprendre l'histoire. Il nous a parlé de deux livres qui semblent du plus haut intérêt : 




Stuart Sherman, Telling Time : clocks, diaries and English diurnal form, 1660-1785, University of Chicago Press, 1996


Anthony Grafton and Daniel Rosenberg, Cartographies of Time, A History of the Timeline, Princeton Architectural Press, 2010.


Quant au nouveau procédé d'impression et de pochoir de Huygens, Eric Kindel a pu nous montrer à partir des manuscrits et messages de Huygens à la Société Royale de Londres comment il fonctionnait et comment (ou non) Christopher Wren s'en était inspiré. Ce que j'ai trouvé particulièrement intéressant, c'est que cela allait à l'encontre de mes idées reçues, à savoir que j'ai tendance à croire que les techniques nouvelles créent les besoins, alors qu'ici on en a un contre-exemple parfait. Huygens et ses contemporains philosophes étaient peu satisfaits des systèmes d'imprimerie qui les rendaient dépendants des imprimeurs et ils désiraient s'en affranchir, d'où leurs recherches dans ce domaine.

Durant toute notre visite d'Arc et Senans, sous un soleil magnifique avec de bonnes rafales de vent froid, j'ai vainement tenté de retrouver le nom d'un inventeur typographe du dix-neuvième siècle qui pourrait intéresser Eric Kindel. Aujourd'hui, après un rapide tour sur Internet - je me souvenais qu'il avait été l'ami de Georges Sand - j'ai retrouvé son nom. Il s'agit de Pierre Leroux, dont l'ouvrage  Nouveau procédé typographique qui réunit les avantages de l’imprimerie mobile et du stérotypage, est sorti à Paris in 1822.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire